tisdag 2 april 2013

Montessorimaterial matematik pilar

 Arbetsveckan har startat och den består endast av 4 dagar.

Inom Montessori finns det många olika ämnen, en av mina favoriter är matematik.
Alla de olika materialen inom matematiken är konkreta, intressanta och lätta att använda i inlärningen.
När jag under mina år har deltagit i föräldrakvällar om Montessori har det varit många föräldrar som har sagt:
-Hade jag lärt mig att räkna på det här sättet hade jag tyckte att matematik var roligt.
Det gäller för oss pedagoger att ta vara på barnens vetgirighet och leka in matematiken i deras vardag.
Matematiklekar finns det gott om och det är endast fantasin som sätter gränser för nya saker.
Vad har ni för favorit ämne inom montessoripedagogiken?

Här kommer ett matematik material som jag tillverkat tidigare:
Materialet är en parövning i matematik som går ut på att räkna antal och para ihop med rätt siffra.
Materialet är färgkodat.

Vid intresse av materialet:Gör så här: Klicka på länken som jag har lagt in i slutet av inlägget. (länken har oftast samma namn som materialet) Låt dropbox ladda klart sidan innan ni trycker på ladda ner.På min dator hamnar materialet i "hämtade filer", det kan man nog välja själv! Sen är det bara att skriva ut och laminera materialet.
OBS! Klicka inte direkt på skriv ut i dropbox då riskerar ni att få halva sidor!

Länken: Mattepilar 1-10


Ha en bra kväll!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen