söndag 28 juli 2013

Edinburgh

Hej!

Vilken fantastisk stad Edinburgh är! Första intrycket var att det var grått (nästan alla husen är gråa). Oj, vad mycket den staden har att ge turisterna!

Första dagen valde vi att själv gå runt och titta, det var svårt att välja ut vad vi skulle titta på. Andra dagen köpet 24 timmars biljett till hop on hop off buss som tog oss runt i stan och som hade audioguider så att vi fick lite mer historia om Edinburgh.
Vi valde ut lite platser att gå och titta närmare på.
Edinburgh

Royal museum Edinburgh

Vilket fint och super stort museum med hur mycket som helst att se och uppleva, med uppleva menar jag prova olika saker såsom höra olika djurläten och gissa djuret, lukta och gissa vad det är. Det fanns en hel avdelning med djur som var i gjorda i naturlig storlek, en oas för barn! 
lejon på Edinburgh museum

Allt om Skottland och Edinburgh fanns att se på museet, mycket fakta och intressanta saker fick man lära sig! Till Stellans stora glädje fanns även fd F1 föraren Jackie Stewarts gamla F1 bil på museet! Ett helt rum med bilder och föremål på idrottsmän/kvinnor från Skottland fanns till beskådan.
Ett besök på museet rekommenderar jag er att göra om ni åker till Edinburgh!
Till vår stora förvåning var det gratis inträde!

Jackie Stewarts F1 bil 

Mat och dryck
England i kända för sina ägg och bacon frukostar, det åt bla Stellan till frukost.
Jag valde croissant, sandwich eller toast i stället!
Till de flesta rätterna som man beställde serverades pommes frites, till och med till min panini som jag beställde en dag!
Skottland är mycket känd för sin whisky och det fanns affärer överallt som sålde whisky.
Jag drack mest öl och kaffedrink!
Mat och dryck Edinburgh



Kilt och säckpipa

Något som man inte heller kan missa när man är i Skottland är kilt tillverkning! Vid Edinburgh castle fanns en fabrik, butik och museum där man bla kunde se vävarna jobba och handla kiltar. 

Killar i kilt
Vi fick även sett en klassisk säckpipespelande Skotte
Typiskt Skotskt! 

Edinburgh är en lätt stad att ta sig runt i, bussarna gick var 5-10 minut, man köpte en dags biljett som kostade 35 kr och fick åka hur mycket man ville! Jag tror att fler hade åkt kollektivt i Sverige om vi hade haft den servicen här!

 Jag hade kunnat skriva hur mycket som helst om Edinburgh. Gillar verkligen att uppleva och upptäcka nya städer, Edinburgh är en underbar stad som jag helt klart vill åka till fler gånger.
Kan rekommendera er ett besök dit.


Med Easy jet flög vi dit och bodde på Tune hotell: pris för flyg och fyra nätter på hotell 2100 kr/pers!
Det tycker jag är ett bra pris!

 I morgon är det dags att börja jobba igen!
Nu säger jag God Natt!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen