söndag 25 augusti 2013

Förslag på höstprojekt

God kväll!

Jag har arbetat inom barnomsorgen i 23 år och har under åren samlat på mig en del material.
Något jag hittade som kan passa att arbeta kring är våra fyra vanligaste sädesslag.

Nu har bönderna börjat skörda det som är färdigt. Fortfarande finns det fält kvar med råg, vete, korn och havre.
Passa på att plocka ett par strå av varje (Be föräldrar om hjälp, någon kanske har eget lantbruk).
Jag har gjort fina tavlor (platsfickor) med texter om sädesslagen som ser ut så här:

Man kan arbeta på olika sätt med sädesslagen.......prata om vad de används till, visa ex rågmjöl, havregryn etc.....
Baka något med mjöl i eller gör playdoo lera!

Jag håller på att tillverka ett nytt montessorimaterial.....ett 3-stegs material med extra kort med texterna som jag har på tavlorna!
Titta snart in igen för att se om det är färdigt!

God natt!/Maria


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen