lördag 7 september 2013

Underbar dag i Helsingør


Har ni fått njuta av det underbara högsommar vädret idag?
Själv blev det en spontan tur till vårt grannland Danmark!

Morgonen började med att jag bakade goda frö knäckebröd!
Recept och bilder kommer i morgon=))

Helsingør

Vi har den stora fördelen här nere i Skåne (Helsingborg) att endast ha 20 minuters båttur över sundet (Öresund) till Danmark. Fastän det är så nära åker vi kanske över 3-4 gånger om året. 

Att åka en varm dag som den här innebär att uteserveringarna på Axeltorv är fullsatta med Øl drickande Svenskar och ett fåtal Danskar. Även vi hamnade på torget.
Axeltorv i Helsingør

Vad är populärt att äta till ølen i Danmark?
Jo, det är pølse med brød eller danskt smørrebrød!
För mig blev det smørrebrød.


Danskt smørrebrød
På mina mackor var det leverpastej, rostbiff och skinka, smakade mycket gott tillsammans med öl!
Dansk is (glass)

Enda sedan jag var liten har det varit standard att äta en dansk glass när man är i Helsingør, så blev det även i dag. Glass butiken som vi alltid handlar vår glass i har funnits i 91 år, det är inte dåligt! Nästan v
arje gång man är där får man stå i kö, men det är det värt!

Glassbutik i Helsingør
De har endast 5 smaker att välja mellan: jordgubb, choklad, pistage, vanilj och nougat. Det speciella med glassen är att den serveras (om man vill) med grädde, sylt och gräddbulle. Jag valde jordgubb och nougat glass.



Visst ser den god ut!??
En dejlig is (glass) som satt som en smäck! 


Jag önskar er en fortsatt bra helg!
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen