torsdag 17 oktober 2013

Bokstavspilar med olika bilder

Oftast när jag kommer på idéer till materialen är det efter observationer och kommentarer från barnen på mitt arbete.
Bokstavspilarna tillkom efter att en flicka sa att hon ville lära sig de "små bokstäverna".

Barnen på min avdelning är 3-5 år och materialen försöker jag hålla på en lagom svårighetsnivå för att de ska  passa hos oss.

Jag har fått förslag på att göra bokstavspilarna svårare med olika bilder på pilarna med versaler och gemener. Nu är det materialet färdigt och jag delar med mig av det idag!



Övningen går ut på att para ihop gemen pilarna med versal pilarna. 
Varje pil har antingen en versal (A) eller en gemen (a) samt en bild som börjar på bokstaven (anka). 
Vokalerna är skrivna i rött och konsonanterna i blått.

Läroplanen för förskolan LPFÖ 98 rev 10:
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner.

Vid intresse av materialet klicka på länken nedan för att ladda ner som pdf:

Länken: Bokstavspilar med olika bilder
Jag kan inte lägga tid på att mejla material som är nedladdningsbara på bloggen. Önskar er alla en trevlig torsdag!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen