onsdag 23 oktober 2013

Tekakor med vetekli

Den tiden på året när jag bakar som mest är höst och vinter, kanske beror det på att man är inne mer.

Här har det bakats både fröknäckebröd och tekakor med vetekli.
Fröknäckebröden har jag skrivit om tidigare här på bloggen.
Tekakorna är saftig och goda med vetekli i.

Lite tidigt kanske men jag har även gjort deg till mina underbart goda skurna pepparkakor:-)

I dag får ni ta del av de god tekakorna.



 Receptet kommer här:
ca 15 st

100 gr smör 
5 dl mjölk
50 gr jäst
1 tsk salt
1 tsk socker
2 dl vetekli
5 dl vetemjöl special med fullkorn
ca 7 dl vetemjöl

Gör så här:

Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken.
Låt vätskan bli fingervarm.
Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med lite av degspadet. Häll i resten av vätskan och tillsätt salt, socker, vetekli, vetemjöl special och vetemjöl. Arbeta degen väl.
Låt den jäsa till dubbel storlek, ca 30 minuter.
Ta upp degen och kavla ut till en 1 cm tjock kaka.
Markera med t.ex. en tekopp (ca 10 cm i diameter) och skär ut tekakor. Lägg dem på en bakplåtsklädd plåt.
Nagga kakorna med en gaffel och låt dem jäsa ca 30 minuter.
Grädda i mitten av ugnen i 250 grader ca 8 minuter.

Det var allt för idag, ha det så bra!/
Maria


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen