tisdag 12 november 2013

Världens godaste skurna mandel pepparkakor

Hur har ni det i höstrusket? Själv försöker jag hinna med så mycket som möjligt på dygnets tjugofyra timmar.
På jobb är det just nu fullt upp med alla utvecklingssamtal, inför dem har det observerats extra mycket och dokumenterats. Givetvis görs det kontinuerligt under hela året, men förberedelser tar sin tid. Hur har ni det med dokumentation och utvecklingssamtal på era förskolor/skolor?


Snart närmar sig första advent och jag förbereder en del redan, idag bakade jag i mitt tycke VÄRLDENS godaste pepparkakor. Lite tidigt kanske någon tycker? Jag ska ha utförsäljning av mina visningsexemplar som jag har kvar från Zelected By Houze och tänker bjuda på glögg och pepparkakor.



Receptet fick jag av en fd kollega när jag började arbeta inom barnomsorgen år 1990, de har bakats i stort sätt varje år sedan dess.

Receptet kommer här:
Skurna pepparkakor ca 300 st
500 gr smör
5 dl socker
2 dl ljus sirap
150 gr mandel (ska skållas och finhackas)
2 msk malen kanel
1 msk malda nejlikor
1 msk bikarbonat
4 msk vatten
1000 gr vetemjöl

Skålla och finhacka mandeln
Upphetta smör, socker och sirap, låt INTE blandningen koka.
Tillsätt mandel och kryddor.
Rör ut bikarbonat med vatten och häll i det.
Tillsätt mjöl och låt degen svalna något.
Lägg upp degen på bakbordet och forma den till fyra rullar.
Låt rullarna stå i kylen till nästa dag. (jag brukar frysa in rullarna, då jag skär dem på skärmaskin)
Skär degen i tunna skivor och grädda kakorna i 175 grader ca 10 minuter.
Vill man inte baka ut alla rullarna samma dag går det bra att förvara dem i frysen!
Lycka till och njuta av de underbart goda pepparkakorna!

Vi hörs!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen