lördag 8 februari 2014

Montessori material: Sifferlek 1-10 med bilder färgkodad efter lilla pärltrappan

Jag försöker hinna med allt som har legat på vänt de senaste veckorna, gårdagen var en fixar dag och den gick väldigt snabbt nu när jag har sällskap här hemma av Stellan!

I eftermiddags har vi haft besöka av svärföräldrarna och i kväll kommer vänner till oss på besök. Jag kan säg att besöken avlöser varandra här hemma sedan Stellan kom hem! Vi är lyckligt lottade med ett stort umgänge av vänner!

Nytt material
Jag har nu hunnit tillverka ett nytt material och det blev en sifferlek med siffror och bilder.

Min tanke med materialet är att man lägger ut de stora cirklarna på golvet och låta barnet ta en liten cirkel ur en påse och hittar sedan cirkeln som hör ihop. Om man vill kan man börja med exempelvis siffrorna 1-5 för att sedan utöka med resterande siffror.
Även yngre barn som inte känner igen alla siffror kan göra övningen genom att känna igen färgerna.

Fotografierna på materialet är inte de bästa då jag har fotograferat bilderna på datorn, jag har inte hunnit köpa ny färg till vår skrivare än!!



Materialet består av 11 stora cirklar med siffror, text och bilder på och 11 små cirklar med samma siffror, texter och bilder. Alla cirklar är färgkodade efter Maria Montessoris lilla pärltrappa. Siffran 1 finns på två olika cirklar där ni själv väljer om ni vill använda den med texten ett eller en!


Vid intresse av materialet: 
Man behöver inte ha eller skaffa Dropbox för att ladda ner materialet gratis!


Om den här sidan kommer upp så klicka längst ner på "Nej tack, fortsätt till nedladdning" om ni inte vill skaffa dropbox.



Gör så här: Klicka på länken som jag har lagt in i slutet av inlägget. (länken har oftast samma namn som materialet) Låt dropbox ladda klart sidan innan ni trycker på ladda ner.På min dator hamnar materialet i "hämtade filer", det kan man nog välja själv! Sen är det bara att skriva ut och laminera materialet. OBS! Klicka inte direkt på skriv ut i dropbox, då riskerar ni att få halva sidor! 


                       LÄNKEN:  Sifferlek med bilder


Jag önskar er alla en trevlig lördagskväll!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen