söndag 13 april 2014

Choklad kladdmuffins

Söndag igen och ytterligare en vecka som snart är slut. Hoppas ni har haft en trevlig helg.

I går hade vi besök av våra trevliga vänner Åsa och Niclas, vi träffas inte jätte ofta men har alltid lika trevligt när vi ses. 


Vi bjöd på den populära rätten grönpepparkyckling till huvudrätt och till efterrätt blev det glass med turkisk peppar och varm hallonsås.

I dag fick vi besök av min svärföräldrar och medans de var här bakade jag kladdmuffins som vi hade till kaffet. De är lättbakade och ska gräddas i endast 10-12 minuter. 


Receptet fick jag av Helena för snart tjugo år sedan när vi lärde känna varandra i mammagruppen som vi då gick i.  
I dag ska ni få ta del av det!

Ingredienser:
100 gram smör
2 ägg
2½ dl strösocker
1½ tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader
Smält smöret, låt det svalna.
Vispa ägg och strösocker poröst.
Tillsätt de torra ingredienserna och blanda med en slev.
Häll sist i smöret och blanda ihop allt.
Smeten ska vara tjock.
Fyll ca 15 muffinsformar upp till 3/4 med smet.
Grädda i ugnen i ca 10-12 min.

De blir härligt kladdiga i mitten, i dag serverade jag vispad grädde till.


Nu ska jag kolla mejlen och skicka lite material. Ha en trevlig kväll!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen