torsdag 24 april 2014

Grekiska färsbiffar med fetaost

Gillar ni vitlök? Då passar dagens middag er perfekt!
Jag gillar vitlök.....förutom andedräkten efteråt:-).


Vi har gjort den här rätten tidigare och den tar ca 30 minuter att laga, visst är det bra! Grundreceptet är från Recepten.se

I dag valde jag att även blanda i feta ost i färsen, det gjorde biffarna mer saftiga.


Receptet är lagom till 3-4 personer.
Ingredienser:

500 g nötfärs eller  blandfärs
1.5 tsk chilipeppar
2 klyftor vitlök 
3 tsk parsillade (jag använder Alpnaerings)
ev. några droppar citronarom eller 1 tsk rivet skal av citron
1 tsk paprikapulver
0.5 tsk salt
50 gram feta ost
Smör eller olja till stekning

Gör så här:

Blanda alla kryddor och feta osten, tillsätt sedan köttfärsen och rör om med en sked så att kryddorna fördelar sig i färsen.


Stek biffarna i ett stekjärn tills de är färdiga och har fått fin färg.



Vi åt biffarna med sallad och vitlökssås. Vill man göra rätten ännu mer Grekisk kan man göra tzatziki och servera till.



Lycka till om ni vågar prova!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen