söndag 6 april 2014

Montessorimaterial: Matematik påskägg

Jag vet att det är många pedagoger som letar efter förslag på påskaktiviteter och påskpyssel nu när påsken närmar sig.

I dag kommer ett förslag på en matematik övning med påskägg som jag tillverkade förra året och som jag har skrivit om på min gamla bloggplats


Jag har valt att ändra färgerna på äggen efter (Montessoris) lilla pärltrappan. Bilden som jag lägger ut här idag är inte nytagen.


Materialet består av tio ägg i olika färger, där man kan välja olika sätta att använda de på. Man kan dela äggen och använda de som parövning eller som pussel. Eller som på bilden behålla ägget helt och sätta exempelvis nallar i samma färg på varje ägg. Om man vill kan man använda materialet vid träning av färger.

Jag funderar på att använda de på vår påskfest, då som en aktivitet där barnen ska ta ena halvan av ägget från en påse och sedan leta upp den andra halvan som jag tänker gömma. 

Vid intresse av materialet:
Gör så här: Klicka på länken som jag har lagt in i slutet av inlägget. (länken har oftast samma namn som materialet)
Låt dropbox ladda klart sidan innan ni trycker på ladda ner.
På min dator hamnar materialet i "hämtade filer", det kan man nog välja själv! Sen är det bara att skriva ut och laminera materialet:-)

Klicka på länken nedan för att ladda ner materialet som pdf.

LÄNKEN:  Matematik påskägg
Jag kan inte lägga tid på att mejla material som är nedladdningsbara på bloggen.

En sida som jag kan rekommendera där jag hittar mycket pyssel är Skapligt enkelt.

Trevlig söndag kväll!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen