tisdag 13 maj 2014

Bedömning i lärandeindex och hitta Vilse

Just nu har jag haft extra mycket att göra, så tid och ork har inte funnits för att titta in här på bloggen, men nu är jag här:-)

På jobbet har vi under två dagar blivit bedömda i lärande INDEX av två kollegor från andra Pyssling enheter. 

Varje år utförs bedömning i lärande INDEX inom Pysslingens enheter, det är ett verktyg för att kunna bedöma och säkerställa kvaliteten i den pedagogiska verksamheten på förskolorna och skolorna och för hela Pysslingen

Bedömarna observerade oss inom följande områden:
Värdegrund, matematik, naturvetenskap och teknik samt skapande.

I dag hade vi med oss bedömarna (Eva från förskolan Snorre och Caroline från Vildriket) när vi var på utflykt med 5-års gruppen. 


Bilden är lånad här.

På utflykten gick barnen bland annat en Hitta Vilse runda i skogen. Vilse är en pojke som lär barnen hur man ska göra om man går vilse.
 Vi vald att introducera Vilse för barnen för att de har börjat ställa frågor om vi vuxna alltid vet vart man ska gå och om vi kan gå vilse.


Jag gick en hitta Vilse utbildning för civilförsvaret i början av 90-talet och tycker att det är viktigt att lära barnen hur man kan gör om man skulle komma vilse. Under rundan får barnen ex. krama träd och bygga koja.

Vi hade en fantastisk dag i skogen med barnen, som verkligen lärde sig mycket av Vilse, jag vill även passa på att rikta ett tacka till bedömarna för idag!

Nu är det en trött Maria som säger God Natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen