fredag 16 maj 2014

Besök på Säbyholm

Min lediga dag började med att jag körde till Helsingborg och gjorde en cellprovstagning i cellprovsbussen
som är på turné i landet, mellan 11-18 maj är den i Skåne.



Alla kvinnor mellan 23 och 60 år blir kallade att ta cellprov och får på så sätt ökad möjlighet till att upptäcka ev. livmodershalscancer i ett tidigt skede.

Tyvärr är det endast 35% av alla som får en kallelse som går på kontroll, därför försöker sjukvården nå ut till fler med hjälp av bussen och där var det kostnadsfritt. Jag undrar om statistiken hade påverkas om besöket alltid hade varit gratis? Vad tror ni?



Under förmiddagen gjorde jag ett spontant besök på Säbyholms Montessori i Landskrona, där jag arbetade i 2½ år mellan 2004-2006. Mycket var sig likt, även om en del avdelningar hade bytt lokaler. Jag fick träffat flera av mina tidigare kollegor, det var fantastiskt roligt att träffa er "Säbyholmare":-)

För er som inte varit på Säbyholms Montessori kan jag berätta att förskolan är i en herrgård som ligger i en underbar park. Det är svårt att beskriva med ord hur fint det ligger, det måste ses!
Här kommer en bild på huset som jag har lånat hos Wikipedia.



I morgon ska vi på bröllop och det ska bli jätte skoj, så nu säger jag God Natt!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen