tisdag 27 maj 2014

Montessorimaterial: parövning med bokstavsklämmor

Oj, vad oorganiserad jag känner mig för tillfället, det är endast tio dagar kvar till studenten och jag har dålig koll på läget. Som tur är arbetar jag bara i morgon också, sen har jag tagit ledigt nästa vecka för att förbereda. 

Vilken skattkista internet är, där kan man hitta inspiration och idéer till allt. Ett av ställena jag har upptäckt nyligen och gått med i är Pinterest. Jag såg ett materialet som jag valde att göra ett liknande av. Originalet finns hos mrsbremersk.blogspot.ca, där finns mycket inspiration att hämta för oss pedagoger inom förskola och skola.

För att övningen ska passa in hos barnen på mitt jobb har jag valt att använda ljudenliga ord med 3 bokstäver.



Materialet består av 15 ord kort med bild. Till varje kort behövs tre tvättklämmor som man skriver bokstäver på så att man kan para klämmorna till bokstäverna på korten.
Alla kort har ljudenliga ord med tre bokstäver och är färgade i rosa efter Montessoris ljudenliga språkmaterial.

Övningen går ut på att sätta fast klämmorna på korten så att de bildar samma ord som står på korten. 

Vid intresse av materialet: 

Om den här sidan kommer upp så klicka längst ner på "Nej tack, fortsätt till nedladdning" om ni inte vill skaffa dropbox.
+


Gör så här: Klicka på länken som jag har lagt in i slutet av inlägget. (länken har oftast samma namn som materialet) Låt dropbox ladda klart sidan innan ni trycker på ladda ner.På min dator hamnar materialet i "hämtade filer", det kan man nog välja själv! Sen är det bara att skriva ut och laminera materialet. OBS! Klicka inte direkt på skriv ut i dropbox, då riskerar ni att få halva sidor! 


Länken:
parövning med bokstavsklämmor

Trevlig kväll!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen