söndag 8 juni 2014

Dubbelmarinerad fläskfilé till ca 35 pers

I dag ska jag försöka dela med mig av recepten på den populära studentbuffén, jag börjar med den dubbelmarinerade fläskfilén. Den här rätten görs klar i två steg dagarna innan festen.




Dubbelmarinerad fläskfilé
Ingredienser till ca 35 pers på buffébord

2,5 kg fläskfilé

Marinad 1 :
8 msk soja
4 msk hoisinsås
2 tsk salt
8 msk olja
4 tsk socker

Marinad 2 :
2 dl vitvinsvinäger
2 dl vatten
4 dl olivolja
4 tsk salt
2 tsk grovmalen svartpeppar
3-4 finhackade vitlöksklyftor
2 dl hackad persilja
8 msk avrunnen kapris

 MARINAD 1:
Blanda samman alla ingredienserna soja, hoisinsås, salt, olja och socker.
Lägg fläskfilén i en tät plastpåse eller burk med lock och slå över marinaden.
Marinera i ca. 3 timmar eller längre, vänd påsen/burken då och då. (jag marinerade min över natten)

Starta ugnen, 175 grader.
Ta fram fram köttet och stek köttet snabbt runt om så att det får en stekyta, lägg den på ett galler i en långpanna. Stick in en köttermometer och stek köttet tills termometern visar 76 grader, ca. 40 minuter.
Vänd köttet en gång under stekningen.
Ta ut köttet ur ugnen och svep in köttet i folie, låt det kallna.

MARINAD 2:
Blanda samman alla ingredienser vinäger, vatten, olja, salt, svartpeppar, pressad vitlök, hackad persilja och kapris som är avrunnen.
När köttet kallnat skivas den i 1/2 cm tjocka skivor. Lägg skivorna i en skål och slå över marinad 2.
Ställ skålen kallt. Marinera köttet över natten (minst 4 timmar). Ös köttet ett par gånger.
Vid servering tas skivorna ur marinaden, de ska inte torkas av. Köttet ska serveras KALLT.

Originalreceptet har jag hittat här hos kokaihop.se.

Lycka till!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen