måndag 2 juni 2014

Kuvertbröd med grahamsmjöl till buffé

Juni månad är en intensiv månad med mycket som händer, bla student, skolavslutningar och midsommar som avlöser varandra.
Har ni också mycket i juni månad?

Nu har jag en ny orörd vecka framför mig med mycket matlagning på schemat. Förberedelserna är viktigt för att få ihop allt inför torsdagens studentfest.


I går bakade jag kuvertbröd och provade ett recept med både grahamsmjöl och vetemjöl i för att det smakar mer.
Originalreceptet hittade jag hos receptfavoriter.



Kuvertbröd med grahamsmjöl

Detta behöver du till 32 kuvertbröd:

50 gram jäst
6 dl vatten
2 tsk salt
4 dl grahamsmjöl
1 tsk sirap
8 dl vetemjöl special

Gör så här:
Smula sönder jästen i en bunke. Mät upp fingervarmt ljummet vatten i en bunke. Tillsätt lite av vattnet till jästen och rör tills jästen löst sig.
Tillsätt salt, grahamsmjöl, ca 7 dl vetemjöl och arbeta ihop till en deg som nätt och jämt släpper från kanterna. Knåda fem minuter i degmaskin eller 10 minuter för hand.


Strö över lite mjöl, täck över med bakduk/kökshandduk och låt jäsa i 40 minuter på en varm och ej dragig plats.
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda degen till kuvertbröden i någon minut.
Dela degen på halva. Dela varje halva i 16 delar och rulla ut som du vill ha dina kuvertbröd. 
Lägg bullarna på bakplåtspapper på två plåtar.
Nu kan du pensla dem med lite vatten och strö över ex. vallmofrön, solrosfrön, sesamfrön, gourmetsalt.


Låt kuvertbröden jäsa övertäckta i 30 minuter.
Sätt under tiden ugnen på 250 grader.
Sänk värmen till 200 grader och grädda kuvertbröden i 15-20 minuter tills de fått fin färg.

Min fick inte mycket färg, nästa gång ska jag använda ägg att pensla bullarna med.

Jag önskar er alla en härlig måndag!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen