måndag 9 juni 2014

Lättlagad jordgubbstårta

Första arbetsdagen på elva dagar är avklarad och ett tufft träningspass på det gör att jag känner mig lite mör nu.

Jag fortsätter med mat nu när jag är igång. Till studentfesten gjorde jag både cheesecake och jordgubbstårta och i dag delar med mig av min goda jordgubbstårta som jag fick super mycket beröm för.
Jag lade ihop tårtan dagen före festen och dekorerade den samma dag som den åts.



Det här behöver du:

1 pkt färdiga tårtbottnar
5 dl grädde
2 dl jordgubbssylt
1 pkt vaniljsås

½-1 liter färska jordgubbar, helst svenska
Ev små maränger att dekorera med

Gör så här dagen före festen:

Blanda vaniljkrämen efter anvisningar på förpackningen
(jag vispade ner en påse i 4½ dl standardmjölk)
Vispa 2 dl grädde 
Blanda ihop jordgubbssylten med grädden
Lägg en av bottnarna på ett fat och bre på jordgubbsblandningen
Lägg på nästa botten och bre på vaniljkrämen
Lägg på sista botten

Till dekorationen:

Rensa jordgubbarna
Vispa 3 dl grädde
Bre grädde runt om tårtan och spritsa en fin kant med grädde uppe på tårtan 
Dela jordgubbarna på mitten och lägg de uppe på tårtan
Dekorera ev med mini maränger

Nu är det bara att äta och njuta!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen