söndag 8 juni 2014

Marinerad kycklingfilé till buffé


Hej igen, det blir mycket mat på bloggen idag!
Här får ni ta del av receptet på kycklingen.
Även den här rätten kan göras dagen före festen, vilket är jätte skönt, man har tillräckligt att göra festdagen ändå.


Recept på marinerad kycklingfilé 35-40 pers
(receptet har jag hittat hos matklubben)
Ingredienser
2 kg kycklingfilé
Grillkrydda
1,5 dl olivolja
4 msk sweet chilisås
2 tsk salt
1 paket djupfrysta örtkryddor provencale
1 dl klippt gräslök
2 hackade vitlöksklyftor
1 citron, rivet skal och saften

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader.
Gnid in filéerna med grillkrydda. Sätt i en stektermometer i tjockaste delen på filén. Sätt in i ugnen tills termometern visar 75 grader.

Blanda under tiden alla ingredienser till marinaden.

Låt köttet vila en stund efter du tagit ut det ur ugnen, skär sedan upp filéerna i skivor och lägg upp dem snyggt på ett uppläggningsfat. Skeda över marinaden.

Jag gjorde i ordning kycklingen dagen före jag servera den.

Perfekt på buffé bordet.

Originalreceptet har jag hittat på matklubben.se.

Lycka till om ni vågar prova!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen