lördag 21 juni 2014

Midsommar i Köpenhamn

Midsommarafton har avlöpt i lugn och ro i underbara Köpenhamn, i år hade vi våra fina vänner Camilla, Per, Inger, Krister, Annika och Nesse med oss. Vi hade en trevlig midsommar med mååååånga goa skratt!! 

Det var extra skönt att slippa åka hem mitt i natten och bara gå till hotellet och lägga sig. Vi bodde på Copenhagen Star Hotel som ligger intill huvudbangården i Köpenhamn.



Om ni aldrig har varit i Köpenhamn kan jag tala om att det är en stad som är full av liv och rörelse hela dygnet, det märks direkt när man kommer dit att det är en stooooor stad med en intensiv storstads puls,

Köpenhamn är den närmaste huvudstaden för oss här i Skåne, det tar endast 1½ timme med båt och tåg för att komma dit.

I går vid tio på kvällen gick vi genom Strøget (Det är ett populärt turistmål och nämns ofta som världens längsta gågata) och hela gatan var full av folk som strosade eller satt på uteserveringarna.



Tyvärr finns det även många nackdelar med stor städer, något vi såg mycket av var uteliggare som satt och tiggde.

Längst hela Strøget finns det många som spelar och uppträder för att tjäna ihop lite pengar. Bland annat den här huvudlösa mannen!



Någon klassisk midsommarmat blev det inte för oss, vi åt god mat på Jensen's Bøfhus, jag åt Jensen's bearnaisebiff med pommes och beasås.


När vi åkte hem idag stannade vi i Helsingör och lunchade vid  Axeltorv, då blev det klassiska smörrebröd (Smörgåsar på ett mörkt, grovt bröd med olika pålägg på). På mina var det rostbiff, skinka, ägg och räkor, till det serverades öl och snaps. Det är det närmaste midsommar vi har kommit de här dagarna.



Nu är det snart dags för mig att krypa ner i min goa säng och få min skönhetssömn! 
Ha det så bra alla fina läsare!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen