torsdag 3 juli 2014

Kalljäst brytbröd med havre och råg

Visst är det härligt när det luktar nybakat i huset på morgonen, det gjorde det hemma hos oss i morse!

Till dagens aktiviteter bakade jag brytbröd som vi kunde njuta av till frukost och ha med i picknick korgen.



Degen till brödet blandade jag i går kväll och sen stod det i kylen och kalljäste under natten.
I morse var det bara att starta ugnen och sätta in plåten.

Grundreceptet hittade jag i tidningen Buffé.
Jag valde att ha i fiber havregryn istället för vanlig.

Här kommer receptet:
Ingredienser:

½ pkt jäst (25g)
7½ dl kallt vatten
6 dl rågsikt

1 dl fiber havregryn
½ dl linfrön

8 dl vetemjöl special
1 msk salt
2 msk olivolja

1½ dl solrosfrön

Gör så här:
1. Häll vattnet i en bunke.
2. Rör ut jästen i vattnet.
3. Tillsätt rågsikt, havregryn, linfrön, vetemjöl, salt och olivolja.







4. Blanda ihop allt väl, degen ska vara
kladdig.

5. Häll degen i en smord långpanna.
6. Strö över solrosfröna
7. Ställ plåten i kylen över natten.

På morgonen:

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Skåra försiktigt degen i 20 bitar.
3. Grädda plåten i mitten av ugnen ca 25 minuter.




Ett gott bröd som kommer att bakas fler gånger hos oss!
Lycka till om ni provar!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen