torsdag 24 juli 2014

Calzone special

Hej alla fina! Även om det går några dagar mellan mina inlägg här så är det skoj att ni tittar in hos mig!

Igår gjorde jag egen calzone för första gången, det var väldigt varmt att stå i köket men det var det värt!


Receptet på degen hittade jag på bloggen Kocksnack.

Calzone
Detta behöver du:
50g jäst
50 cl ljus öl (alkoholstyrka spelar ingen roll)
1 dl olivolja
500 g vetemjöl 
450 g durumvete 
2 tsk salt

Gör så här:

Lägg jästen i en bunke, hel eller smulad, det spelar ingen roll.
Väg upp mjölet och häll i degbunken.
Häll ölen i en kastrull tillsammans med olivoljan och värm upp till 40 grader.
 Slå ölen över jästen och mjölet och tillsätt saltet.
Sätt igång degblandaren på låg hastighet och arbeta degen i minst 15 minuter.
Ta upp degen på mjölat bakbord och dela sedan i 6 delar och forma upp till bollar och låt jäsa 20 min. 

Blanda tomatsåsen

Min tomatsås
1 burk krossad tomat av märket Mutti
1 msk Mutti tomatpuré
1 msk olivolja
½ dl vatten
3 tsk oregano
Salt & peppar
Blanda ihop allt i en bunke och mixa såsen slät med en stavmixer

När degen jäst klart:

Kavla ut degen till en rektangulär pizza, ca 30*15cm.
Lägg på tomatsås i mitten, osten och fyllning ovanpå. Jag hade mozzarella, rökt skinka och räkor.
 Lyft upp kanterna i ena änden på pizzan och nyp ihop på ovansidan över hela.
Baka pizzorna på varma plåtar i 250 grader i 10-12 min eller tills pizzan fått fin färg. 



De gånger vi köper pizza tar jag gärna calzone, för att jag tycker de är saftigare än vanlig pizza. Mina pizzor i går blev härligt saftiga och goda, kommer att bakas fler gånger!


Vi var fem personer igår så jag valde att dela degen i fem bitar istället för sex, det blev mycket deg på våra pizzor och de mättade verkligen, en halv hade räckt! 

Vi hörs, ha det så bra!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen