måndag 7 juli 2014

Jordgubbs och rabarbersylt

Vissa dagar kan man var effektiv och hinna med en massa saker, idag är en sådan dag!


Direkt efter frukosten i morse började jag att göra egen granola (recept kommer) och sylt. Jag har inte gjort egen sylt tidigare, så det var premiär. Det var hur enkelt som helst och kommer att göras fler gånger!


Huvudingredienserna är jordgubbar och rabarber.



För er som är intresserade kommer receptet nedan:

Det här behöver du:
500 gram jordgubbar
500 gram rabarber, ca 3 tjocka stänger
3 tsk vaniljsocker
½ kg syltsocker 

Gör så här:
Skölj jordgubbar, snoppa dem och skiva dem, lägg de i en stor kastrull.
Skala rabarbern med en potatisskalare om den har tjockt skal. Skiva den i ½ cm skivor och lägg i kastrullen.
Tillsätt vaniljsocker samt syltsocker och koka upp under omrörning.

Låt koka på medelvärme i 15 minuter utan lock. Mosa under tiden frukten ev. med en potatisstöt. Värm gärna syltburkarna i ugnen under tiden på 125 grader så att de steriliseras.
Nu är jordgubbssylten med rabarber klar att hällas upp i syltburkar och förslutas med lock.

Förvara dem svalt och mörkt. Öppnad burk bör du helst ha i kylen.

Receptet har jag hittat här.

Jag använde mig av IKEAs fina glasburkar och dekorerade dem så här fint:


Kortet, tejpen och hjärtat har jag köpt hos TGR!

Jag hade med mig en burk till min syster som vi hade till ostkakan som hon bjöd på, det var jättegott tillsammans!

Ha det bäst!
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen