tisdag 8 juli 2014

LCHF Granola med hasselnötter, mandel och frön

Hur har ni det i sommarvärmen? Gillar ni den eller lider ni av den? Jag älskar sommaren och njuter av den. Allt känns lättare och alla människor verkar mycket piggare och gladare. 

Sommarmatematik enligt Maria:
Sol + värme = sommar
rosévin + grillat = sommar
bad + solkräm = sommar
solhatt + solstol = sommar

bikini + flip flop = sommar

För några år sedan hade vi en pool i trädgården, en dag som denna när termometern visar 30 grader saknar jag poolen. Vilken tur att min syster har en och inte bor så långt bort, det blev härliga dopp i hennes pool idag.




Flirtighetens vind var ju här igår och jag fick mycket gjort, bland annat en LCHF granola som hela familjen gillade, den ena burken är redan slut.


LCHF Granola
15- 20 portioner (ca 1-2 msk per portion)
Detta behöver du:
2 dl mandel
2 dl hasselnötter
1 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
1 dl kokosflingor
1/3 dl hela linfrön
1 tsk ekologisk vaniljpulver
1 msk kakao
3 msk kokosfett (låt det smälta till flytande konsistens)

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader.
Hacka mandeln och hasselnötterna.
Blanda ihop allt i en bunke och fördela på en plåt. Rosta i ugnen ca 25-30 minuter. Rör några gånger under tiden, (det ska få lite färg, se till så det inte blir bränt!). Låt granolan svalna och förvara den i en tät burk! (Jag använder Ikeas glasburk).

Receptet har jag hittat på bloggen 56kilo!

Mitt på dagen när det är varmt tycker jag det är gott med en skål fil/yoghurt tillsammans med granola och färska jordgubbar.


Nu blir det Allsång på Skansen, på TV!
Jag önskar er en härlig sommarkväll!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen