måndag 21 juli 2014

Svalkande sommardrink

Sommaren har kommit till Sverige och ska stanna länge till, den här semestern har verkligen levererat än så länge.
Dagarna består av sol, bad, god mat och dryck precis som det brukar vara när man åker på solsemester och i år behöver vi inte åka iväg utan kan njuta av samma här hemma.


I sol och värme är det viktigt att dricka mycket och häromdagen när jag hade mina tre brorsbarn här drack vi tillsammans sex liter saft, vatten och juice på en dag. Vi dricker saft (Fun light green) som är sötad med stevia, de har kommit med en ny god smak, ananas och papaya.

Bilden är lånad hos www.funlight.se
Till värma sommarkvällar har jag gjort en fryst drinkblandning som har sorbet konsistens.




För att blanda drinken skedar man upp drinkblandningen i ett glas till 3/4 delar och häller på fruktsoda..


Sen är det bara att njuta av en svalkande sommardrink.




Drinkblandningen gör ni så här:

Ingredienser:
1 liter vatten
2 dl strösocker
2 dl citron/lime lättdryck
2 dl exotisk nektar

1 flaska vodka (750 cl)








Gör så här:
Koka upp vatten och socker, låt svalna.
Tillsätt juicerna och vodkan.
Blanda och häll blandningen i burkar och ställ in i frysen.
När blandningen har sorbet konsistens så skeda 3/4 av glaset med blandningen och fyll upp med fruktsoda eller liknande läsk.
  

Nu är det dags för frukost innan det blir en dag på stranden!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen