söndag 17 augusti 2014

Favorit i repris: Fläskytterfilégryta med mango chutney, bambuskott och ingefära

Här kommer en uppdatering från ett regnigt Skåne, det känns som hösten redan har kommit:-( 

En passande dag att fixa lita mat i köket , det blev ny LCHF granola och en gryta som jag skapade för 1½ år sedan och som är lättlagade och super god. Jag har skrivit om den tidigare men tål att upprepas.  



Detta behöver du:

500 gram fläskytterfilé
200 gram färska champinjoner
1/2 purjolök
1 burk bambuskott + spad
2 msk mango chutney
1/2 msk färsk riven ingefära 
1/2 msk kalvfond
1/2 msk kinesisk soja
1 1/2 dl grädde
1 dl crème fraiche
1 1/2 tsk koriander

I dag hade jag ingen grädde hemma och använde istället 3 dl crème fraiche och istället för färsk ingefära använde jag malen (mätte inte hur mycket).


Gör så här:
1. Skiva champinjonerna 

2. Hacka purjolöken.


3. Strimla fläskytterfilén.


4. Stek köttet, purjolök och champinjoner.
5. Tillsätt bambuskott, spad och ev 1 dl vatten, låt allt koka upp.
6. Blanda mango chutney, ingefära, koriander, kalvfond, kinesisk soja, grädde och crème fraiche i en bunke.

7. Häll såsen över köttblandningen och blanda väl, låt allt koka upp.
8. Smaka av med salt och peppar.
9. Låt grytan koka i 10 minuter innan servering.

  
Idag serverade jag grytan tillsammans med kokt broccoli och tomat.

Kombinationen av mango chutney, koriander och ingefära är väldigt gott!!

Lycka till om ni vågar prova!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen