söndag 7 september 2014

ALS Ice Bucket Challenge för en god sak!!

Som ni säkert sett på TV och på internet häller människor isvatten över sig och skänker pengar till forskningen för ALS.

Vad är ALS?


ALS, (amyotrofisk lateral skleros), är en sjukdom där nervceller i hjärnan, hjärnstammen och ryggmärgen dör. Detta leder till muskelförtvining och förlamning. Sjukdomen kan börja smygande eller mer sällsynt plötsligt med svaghet i tungan, en hand eller ett ben.

Det finns inget botemedel mot ALS, men det finns en bromsmedicin som gör att sjukdomen utvecklas något långsammare.

Forskarna kan ännu inte förklara varför sjukdomen uppstår. Många olika teorier har diskuterats. (text från hjärnfonden)


ALS Ice Bucket Challenge

Jag blev nominerad till att delta och valde att göra det för att forskningen ska gå framåt så man kan hitta ett botemedel.
Många verka tro att det räcker att hälla isvatten över sig men det ger inga pengar till forskningen, man kan göra som mig sms:a ALS till 72901 och skänka 100 kr!



Här kommer filmen när jag häller isvatten över mig:


Jag hoppas att många ställer upp och skänker pengar så att man även kan hitta orsaken till sjukdomen, varje år insjuknar över 200 personer i Sverige.

Trevlig kväll!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen