lördag 13 september 2014

Avlånga bullar

Krafterna och orken kommer tillbaka mer och mer, i dag var jag till och med rastlös, för att dämpa den bakade jag lite bullar.

Jag såg häromdagen ett gammalt avsnitt av sommar med Ernst från 2013 där han bakade hamburgerbröd och han hade ett enkelt recept med en smidig deg. Bullarna är super goda och fungerar bra med goda pålägg, jag hade skinka och räksallad i min.



Recept på goda lättbakade bullar

Detta behöver du:
50 g färsk jäst
2 msk flytande honung
1½ tsk salt
0.5 l vatten
11-12 dl vetemjöl
2 msk olivolja

1 ägg till pensling av bröden
Sesamfrö och vallmofrö att strö över bröden (eller andra valfria fröer)

Gör så här:
1. Blanda jäst, flytande honung och salt i en bunke så att jästen löses upp. 
2. Värm vattnet tills det blir fingervarmt.
3. Häll vattnen över jästblandningen.
4. Tillsätt 11-12 dl vetemjöl och olivolja. Blanda allt tills det blir en smidig deg som lossnar från kanterna av bunken.
5. Låt degen jäsa i 30 min under en handduk. 

6. Sätt på ugnen på 200 grader.
7. Dela degen i 12 bitar och forma bullarna hur ni vill ha dem och lägg på en bakpappersklädd plåt.
8. Låt bröden jäsa ytterligare 20 min under handduk.

9. När bullarna har jäst klart, pensla dem med ett vispat ägg, strö över de fröer ni vill. Jag använde sesam och vallmofrö.

10. Grädda bullarna tills de fått en gyllene färg, ca 20 min.

Original receptet hittar ni HÄR.

Trevlig kväll!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen