onsdag 24 september 2014

Föräldramöte de luxe

Nu märks det att hösten är igång för fullt när mötena avlöser varandra på skolor och förskolor runt om i landet.
I går hade vi vårt fantastiskt roliga föräldramöte som jag tänkte delge för er nu!

Inför mötet fick föräldrarna en inbjudan med punkter om vad som skulle tas upp, vi hade även med den här texten från förskolans läroplan:
Vårdnadshavaren har ansvar för sina barns fostran och utveckling. Förskolans arbete med barnen ska därför ske i ett nära förtroendefullt samarbete med hemmen. Förskolan ska vara tydlig mot föräldrarna angående målen i förskolan. 
För att föräldrarna ska kunna vara delaktiga i förskolans mål, vill vi att helst en förälder per familj deltar under föräldramötet.
På min avdelning hade vi stor närvaro av föräldrar 14 av 16 barns var representerade. 



Vad gjorde vi då??

Hela förskolan har tema Världen så vi valde att göra mötet till en flygning, där föräldrarna möte upp flygvärdinnorna och fick varsitt boardingcard när de anländer till förskolan.


Visst är den fin=)) Jag tyckte att det var väldigt roligt att gör boardingkorten!!

Jag hälsade alla välkomna ombord tillsammans med besättningen (mina kollegor) som presenterade sig. Vi talade om hur lång tid resan beräknades ta och att vi skulle mellanlanda (När föräldrarna gick till respektive avdelning) samt var nödutgångarna fanns!

En mkt suddig bild!! Det är jag som står i den väldig stora kavajen längst till vänster.
En viktig punkt som vi har uppe på varje möte är vår plan mot diskriminering och kränkande behandling , föräldrarna ska vara delaktiga i den och fick igår uppläst olika påhittade situationer om kränkning eller diskriminering och fick diskutera med varandra om fallet gick under diskriminering eller kränkande behandling.

Med det här inlägget hoppas jag att någon får lite inspiration till kommande föräldramöten.

Här kommer lite frågor till er som ni gärna får svara på:
Vad gör ni på era föräldramöten?
Hur lockar ni föräldrarna till att komma? 


Ha det bra och var rädd om er!
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen