måndag 22 september 2014

Räkpaj med dill

Idag kom hösten till oss i Skåne med kall vind, jag fick leta fram ett par tunna fingervantar att ha på mig när jag gick ut med hunden Filippa som varit mitt sällskap på min lediga dag.



I helgen städade jag lite i vår matkällare och hittade många pajformar i aluminium som jag fick användning av idag när jag blev sugen på att göra paj till middag. Paj är enkelt att laga och kan varieras i det oändliga, jag gillar skaldjur och gjorde mina med räkor idag.



Detta behöver du till pajdegen:

125 g smör
2 dl vetemjöl

1 dl rågsikt
2 msk vatten

1. Blanda samman ingredienserna till degen i en matberedare. 

2. Kavla ut degen och klä tre pajformar (ca 17 cm) med den.
3. Nagga botten med en gaffel.
4. Ställ in formarna i kylen i ca 10 min.



5. Sätt ugnen på 225 grader.
6. Grädda pajdegen i ugnen i ca 10 min.

Jag fick över lite pajdeg som jag tryckte ut små hjärtan av till dekoration på pajerna.




Detta behöver du till fyllningen:
300 g räkor med skal
1 knippe dill
3 ägg

2,5 dl mjölk
½ tsk salt
1 tsk citronpeppar
2 dl riven ost

Garnering:

100 g räkor med skal
dill

1. Skala räkorna.
2. Vispa samman äggen och mjölken, tillsätt salt, citronpeppar och dill.

3. Lägg räkorna i pajformarna och häll över äggsmeten.
4. Strö över osten och grädda pajerna i ca 25 min eller tills fyllningen har stelna och fått fin färg.

5. Garnera den färdiga pajen med räkor, dill och ev. hjärtan av paj degen.

Lycka till om ni vågar prova!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen