torsdag 13 november 2014

Arbete med Sockerbetor på förskola

På förskolan följer vi vad som händer i naturen runt om oss och i förra veckan såg jag att bönderna skördade sockerbetorna och passade på att plocka några som låg kvar för att barnen på jobb skulle få se, känna, lukta och smaka på dem.

Vi utmanade barnen genom att visa sockerbetorna och låta de gissa vad det är. Barnen trodde det var päron, sten och jord.
Sockerbetorna delades och de barn som ville smakade på sockerbetan.

På jobb använder vi oss av appleTV och idag tittade vi på en passande film som heter från sol till socker, den visar sockerbetans väg från skörd till färdigt socker, ni ser den här nedan.              
         

Barnen fick även titta och lukta på olika sorters socker, såsom florsocker, bitsocker, vaniljsocker, rörsocker och sirap.

Hos DanSukker finns text och bilder om hur sockret produceras. De har även en pdf som man kan ladda ner som heter Från sol till socker.

Jag lärde mig många nya saker idag som jag inte visste om sockerbetan tidigare.

Trevlig kväll!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen