tisdag 30 december 2014

Pulled pork med Honey Chipotle

Näst sista dagen på året och vi har två goa killar vid namn Max och Felix på besök som just nu sover gott. Det är min yngsta systers barn. När vi har besök av yngre barn här tar jag fram lite av Kevins och Andreas gamla leksaker, idag blev det lego som Max och Felix ville bygga med.
Redan i morse satte jag in dagens middag i ugnen för att den skulle vara lagom färdig till i kväll, det blev pulled pork.



Jag har gjort pulled pork en gång tidigare och tyckte då att det blev tunn smak och valde att göra lite annorlunda idag.

Det här behöver du:
ca 1 kg hel fläskkarré 
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
½ msk spiskummin
ca 2 ½ dl BBQ Sås Honey Chipotle  (Jag använde ½ flaskan)

Gör så här:
Sätt ugnen på 100 grader
1. 
Lägg fläskkarrén i en lergryta eller liknande med lock
2. 
Skala och skiva den gula löken
3. 
Skala och dela vitlöksklyftorna i mindre bitar
4. 
Blanda BBQ såsen och spiskumminen
5. Gör några snitt i köttet med en kniv
6.
 Häll såsen över köttet och lägg vitlöken och den gula löken ovan på köttet
7. Sätt in grytan i ugnen och låt de långkoka i 5-6 timmar, titta till den emellanåt och om det bildas för mycket vätska så låt lita av det avdunsta genom att lägga locket på glänt. Om det finns risk för uttorkning häll på lite vatten i botten på grytan.
8. När köttet är färdigt dra isär det med hjälp av två gafflar.
Servera köttet i pitabröd, hamburgerbröd eller i tortilla bröd, väl del tillbehör som ni gillar mest ex sallad, tomat, gurka, coleslaw och guacamole.
Den här gången blev det mycket smak på pulled porken och jag blev väldigt nöjd med den goda smaken som BBQ såsen gav köttet. 

Jag vill passa på att önska er ett gott slut på 2014!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen