fredag 16 januari 2015

Wienersemlor som är lättbakade

Semlor är min favorit bakelser och årets första åt jag i onsdags. Bageriet jag köpte semlorna i brukar även ha wienersemlor som är fantastiskt goda, tyvärr var de slut när jag var där.
Som tur är har jag hittat ett enkelt recept på goda wienersemlor.



Wienersemlor 4 st
Det här behöver du:

12 fyrkantiga smördegsplattor 
mandelmassa (mängd efter tycke)
vatten

3 dl vispgrädde 
Florsocker

Gör så här:
1. Ställ ugnen på 220 grader, 
2. Lägg tre smördegsplattor ovanpå varandra.
3. Skär ut runda bitar med hjälp av en mugg eller ett glas.
4. Pensla den översta plattan med kallt vatten.
5. Grädda i ugnen tills de blir gyllene, ca 10-15 minuter.
6. Rör ihop mandelmassa med lite vatten för att få den krämig.
7. Låt bullarna svalna.
8. Vispa grädden, ev med lite vaniljsocker.
9. Skär av ett lock på bullen, lägg mandelmassan i bullarna och spritsa grädden ovanpå.
10. Sätt på locket och pudra över rikligt med florsocker.
Servera genast.


Originalreceptet har jag hittat på Jennys matblogg som har fantastiskt mååånga och härliga recept!

Trevlig helg alla fina läsare!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen