onsdag 4 mars 2015

Gratis material: Tandsortering till förskolebarn: bra/dålig mat för tänderna

Så härlig dag det blev igår med sol, det känns som jag har hur mycket energi som helst just nu.
Förhoppningsvis kan det gynna er också genom bland annat nya pedagogiska material att använda på era förskolor och skolor runt om i landet.

Idag delar jag med mig av ett material som går ut på att para bilder till en glad eller en ledsen tand beroende på vad som är bra eller dåligt för tänderna att äta.

I arbetet med materialet kan man prata om vad man behöver använda för att rengöra tänderna och läsa boken om Karius och Baktus.



Materialet består av 2 bilder på tänder, 12 kort med bilder på olika sorters mat, samt bilder på tandborste och tandkräm. Under bilderna på mat finns texter som talar om vad det är på bilderna, jag väljer ofta att ha text på materialen så att barnen kan skapa sig ett bildminne av ordet.

Efter att jag skrivit ut materialet har jag valt att färgkoda bilderna till vardera tand, det är munnen som är färgkodad med kanten runt bilderna.

Inspiration till materialet har jag hittat på pinterest.


Vid intresse av materialet: 

Klicka på länken för den uppdaterade versionen: 
Tandsortering

Jag har valt bilder efter vad jag tycker passar, ni väljer givetvis själv vilka bilder ni vill använda er av, ni kan också fråga barnen vad de anser är bra respektive mindre bra för tänderna.

Kram Maria

5 kommentarer:

  1. jag kan inte ladda ner materialet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!!
      Mejla mig på malund68@hotmail.com
      Jag mejlar det när jag har tid att sitta vid datorn.
      MVH
      Maria

      Radera
  2. Hej!
    Mejla mig på malund68@hotmail.com så skickar jag det till dig.

    Vänliga hälsningar
    Maria

    SvaraRadera
  3. Hej igen, jag har mailat dig.
    Hälsningar Tara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Jag har mejlat dig.

      Vänliga hälsningar
      Maria

      Radera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen