fredag 24 april 2015

Lakrits- och kola semifreddo

Inom matlagning, bakning odyl hittar jag mycket inspiration i tidningarna Buffé och Mer Smak som kommer i brevlådan från Ica respektive Coop.
I senaste numret av Mer Smak fanns ett lockande recept på den godaste glassen Lakrits- och kola glass, två av mina favoritsmaker! Jag var bara tvungen att göra min egen semifreddo!! 



Den blev väldigt god, lakrits och kola ihop ger bara mer smak!!
Att den var enkelt att göra är bara ett extra plus.
Receptet kommer nedan, vill ni hämta receptet som pdf så klicka på länken längre ner för att ladda ner filen.


Det här behöver du till 8 portioner
3 ägg
1 dl strösocker
5 dl vispgrädde
1 dl kolasås
150 g turkisk peppar (1 påse karameller)

Så här gör du:

1. Dela på äggvitor och gulor.
2. Vispa äggvitan med 1 msk av sockret till ett fast skum.

3. Vispa äggulan porös med resten av sockret.
4. Vispa grädden fluffig.
5. Mixa de hårda karamellerna till ett grovt pulver.
6. Rör försiktigt ihop äggulan med grädden. 
7. Vänd försiktigt ner lakrits och kolasås och rör ett varv till.
8.  Vänd ner äggvitan. 
9. När smeten är jämn, häll upp i en plastlåda.
10. Frys glassen i minst 3 timmar gärna längre.


Jag serverade min glass i våffelstrutar och tillsammans med lite extra kolasås.

Receptet är skapat av Sara Begner som är chef Coops provkök.



Trevlig helg!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen