måndag 20 april 2015

Saftiga kanelbullar med mandelmassa

Här kommer receptet på de mumsiga kanelbullar som jag bakade igår!


Det här behöver du till degen:

20 dl vetemjöl
6 dl mjölk
150 g smör
3 dl socker
5 g jäst2 tsk stött kardemumma

Gör så här:
1. Värm mjölken i en kastrull till fingervärme.
2. Smula ner jäst i en bunke och blanda ut med mjölken.
3. 
Tillsätt vetemjöl och socker. Blanda väl.
4. 
Tillsätt smör och kardemumman och knåda ihop en fin deg.
5. Låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter.


Det här behöver du till fyllningen:
200 g smör
2 dl socker
3 dl mandelmassa, riven
4 msk mald kanel

Gör så här:

1. Blanda ihop smör, socker, mandelmassa och kanel med hjälp av en gaffel till en smet.

Utbakningen: 
1. Dela den färdigjästa degen i två delar.
2. Kavla ut degen tills den är ca 1 cm tjock.
3. Bre ut fyllningen jämt på degen och rulla ihop till en rulle.

4. Skär rullen i ca 2,5 cm tjocka bitar.
5. Lägg bullarna i bullformar på en plåt, täck med bakduk och låt jäsa i ca 30 min.
6. Pensla de färdigjästa bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.

7. Baka kanelbullarna i ugnen på 225-250 grader i ca 8-10 min eller tills dom får en fin gyllene färg.

Jag fick mellan 40-50 bullar (jag räknade inte dem).

Original receptet hittade jag på HÄR!

Jag önskar er en bra start på veckan!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen