söndag 5 juli 2015

Fläderblomssaft med lime

En varm sommardag tycker jag att det är extra gott med en svalkande drink som gärna innehåller fläder.
Jag har i år gjort egen fläderblomssaft, det är ju så fantastiskt lätt att göra!



Fläderblomssaft cirka 2 1/2 liter

Det här behöver du:
40 blomklasar
2 citroner
1 lime

2 liter kokande vatten
1 1/2 kg strösocker
50 g citronsyra

Gör så här:
1. Skölj blomklasarna och lägg dem på en handduk för att rinna av.
2. Lägg blommorna i en hink eller stor skål. 

3. Skölj citronerna och lime noga och skiva dem tunt.
4. Lägg citron och lime skivorna på blommorna.
5. Koka upp vattnet och häll över blommor och citroner.
6. Tillsätt sockret och rör tills det löst sig.
7. Rör i citronsyran.
8. Täck över hinken/skålen och låt stå kallt i 3 dygn.
9. Häll upp saften i en silduk och låt saften rinna av i 30 minuter. 10. Häll upp på väl rengjorda flaskor.
11. Förvara i kylskåp eller frys saften.


Jag tror ingen kan misslyckas med att göra fläderblomssaft, det är barnsligt enkelt! 

Önskar er en bra dag i solen!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen