lördag 4 juli 2015

Gravlaxpaj med spenat & prästost

Visst är det härligt med värme och sol, äntligen levererar sommaren 2015, jag hoppas på mer av den varan!
God dricka och mat ingår givetvis.


När jag hade besök tidigare idag så bjöd jag på en underbart god laxpaj till lunch.


Detta behöver du till pajdegen:

125 g smör
3 dl vetemjöl

2 msk vatten

Gör så här:
1. Blanda samman ingredienserna till degen i en matberedare. 

2. Kavla ut degen och klä en pajform med den.
3. Nagga botten med en gaffel.
4. Ställ in formarna i kylen i ca 10 min.


Detta behöver du till fyllningen:
1 påse babyspenat (eller mer)
½ strimlad purjolök
smör
½ dl hackad dill
2½ dl riven prästost
200 gram gravad lax i skivor

3 ägg
2 dl vispgrädde

1 dl mjölk
Salt
Peppar

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200°. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen i 10 minuter.
2. Fräs spenat och purjolök i smör så att spenaten sjunker ihop. Ta från värmen och blanda i dill.
3. Vispa ihop ägg, grädde, mjölk, salt och peppar.
4. Varva spenatröran med ost och laxskivor i pajskalet.
5. Häll över äggstanningen.
6. Grädda pajen i mitten av ugnen i ca 35 minuter.
7. Ät och njut!!


Som så många gånger tidigare har jag hittat receptet i en tidning, den här gången finns original receptet i senaste numret av tidningen Leva & Bo. Jag har inte följt receptet helt!

Lev här och nu!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen