lördag 17 oktober 2015

3-bitars pussel med ljudenliga ord (rosa språkmaterial) med vit bakgrund

Hoppas ni har haft en fin lördag, min har varit lugn och skön, jag kurerar min förkylning!

Efter att en läsare har hört av sig med en önskan om att mina ljudenliga (rosa) pussel ska vara med vit bakgrund så att man kan skriva ut pusslen på rosa papper för att spara på färgen i skrivaren, kommer ni som vill att kunna göra det nu. 
Jag vet inte hur bilderna och bokstäverna blir när man skriver ut materialet på färgat papper.
Materialet består av 12 stycken 3-bitars pussel med ljudenliga ord. Alla vokaler är skrivna med röd färg och alla konsonanter är skrivna med blå färg.

Pusslen kan användas i tidig ålder som en pusselövning, även om barnen inte känner igen bokstäverna får de ett bildminne av bokstäverna och orden. Äldre barn kan ljuda bokstäverna och träna på att läsa orden.

Läroplanen för förskolan LPFÖ98 reviderad 2010
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen.


Vid intresse av materialet:

Gör så här: Klicka på länken som jag har lagt in i slutet av inlägget. (länken har oftast samma namn som materialet)
Låt dropbox ladda klart sidan innan ni trycker på ladda ner.
På min dator hamnar materialet i "hämtade filer", det kan man nog välja själv! Sen är det bara att skriva ut och laminera materialet:-)


Klicka på länken nedan för att ladda ner materialet som pdf.


När jag mår bättre så kommer det även pussel med icke ljudenliga ord (blåa språkmaterialet), så titta gärna in igen!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen