onsdag 14 oktober 2015

Montessorimaterial: Bygga ljudenliga ord med 3 bokstäver

Det finns en mängd av gratis material till förskolebarn att hitta på nätet och en liten del finns här på min blogg. I dag tänker jag dela med mig av ytterligare ett språkmaterial som jag har tillverkat som är en ny variant av Montessoris lilla rörliga alfabet som man bygger ord med.
Läroplanen för förskolan LPFÖ 98 reviderad 2010:
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga.
Materialet består av två ark med fem bilder på vardera och av trettio bokstäver. Övningen går ut på att ljuda fram orden och med de lösa bokstäverna bygga ord till varje bild.

Vid intresse av materialet:
Gör så här: Klicka på länken som jag har lagt in i slutet av inlägget. (länken har oftast samma namn som materialet)
Låt dropbox ladda klart sidan innan ni trycker på ladda ner.
På min dator hamnar materialet i "hämtade filer", det kan man nog välja själv! Sen är det bara att skriva ut och laminera materialet:-)
Klicka på länken nedan för att ladda ner materialet som pdf.

Bygga rosa ord

Glöm inte att jag uppskattar att få feedback på material!

Trevlig kväll!/Maria

2 kommentarer:

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen