måndag 9 november 2015

Kycklingpaj med broccoli, bacon och fetaost

När jag handlar och det är bra erbjudande på svensk kyckling passar jag på att köpa på mig några påsar. I går grillades två kilo kyckling klubbor som rensades på köttet och blev till flera olika rätter: kyckling med purjo och mango chutney, kycklingsallad och kycklingpaj. 

Detta behöver du till pajdegen:

125 g smör
3 dl vetemjöl 

2 msk vatten

Gör så här:
1. Blanda samman ingredienserna till degen i en matberedare. 

2. Kavla ut degen och klä pajform med den.
3. Nagga botten med en gaffel.
4. Ställ in formarna i kylen i ca 10 min.


Det här behöver du till fyllning och äggstanning:
250 gram kycklingkött (färdig grillat)

1 pkt bacon
1 broccoli huvud
½ purjolök
75 g fetaost

3 ägg
250 gram kesella
1 dl vispgrädde
1 pressad vitlöksklyfta
Salt
Peppar

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200°. Förgrädda pajskalen i mitten av ugnen i 10 minuter.
2. Skär kycklingköttet i mindre bitar.
3. Dela och koka broccolin.

4. Dela baconen i mindre bitar och stek den.
5. Skiva purjolöken och bryn den snabbt.

6. Lägg kycklingkött, broccoli, bacon och purjolök i pajskalet.
7. Smula över fetaosten.
8. Vispa ihop ägg, grädde, kesella, salt och peppar.

9. Häll över äggstanningen över ingredienserna i pajskalet.
10. Grädda pajerna i mitten av ugnen i 30-35 minuter.
11. Ät och njut!!

När man gör paj kan man ha i det som finns hemma och variera i mängder.

Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen