söndag 3 januari 2016

Montessorimaterial med vintertema: Sätt rätt antal knappar på snögubbarna 0-5

Här har det blivit kallare och igår snöade det lite men det hann inte lägga sig så vi har fortfarande barmark här i Skåne. I och med att det snöade kom jag att tänka på snögubbar och nu när det snart bara en vecka kvar på jullovet innan skolorna och förskolorna drar igång som vanligt med en massa nytt lärande blev ett nytt material tillverkat här.
Det är en matematik övning med snögubbar:
Materialet består av 6 snögubbar med varsin siffra på hatten och av 15 knappar i fem olika färger. Siffrorna och knapparna är färgkodade efter Montessoris lilla pärltrappa.
Övningen går ut på att lägga rätt antal knappar till rätt snögubbe.
Om man inte vill använda pappersknapparna kan man använda riktiga knappar om man har.
Jag har även valt att göra en uppsättning med snögubbar 0-10 som inte är färgkodade, där man kan använda riktiga knappar eller göra egna i kartong. 


Vid intresse av materialet: 

Man behöver inte ha eller skaffa Dropbox för att ladda ner materialet gratis!
Materialet laddar ni ner själv! Jag har fått mejl om att det fungerar hur bra som helst att använda Ipad och Iphone vid nerladdning När ni klickar på länken till materialet, så väljer ni sedan den lilla fyrkanten med pil vid adressfältet och väljer sedan spara pdf i Ibooks.



Jag kan inte lägga tid på att mejla material som är nedladdningsbara här på bloggen.

Material Länken: snögubbar 0-5
Material länken: snögubbar 0-10


Ha en bra söndag så hörs vi snart igen!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen