lördag 9 april 2016

Gratis pedagogisk återvinnings-och källsorteringmaterial till förskolan

Åh vilken härlig lördagsmorgon att vakna upp till här i Skåne med blå himmel, sol och fågelkvitter. Vår dag kommer att bestå av möte och födelsedagskalas, jag hoppas även jag hinner fixa lite i trädgården.

I dag tänker jag tipsa er om var man kan hitta gratis material om man arbetar med källsortering och återvinning i förskolan och skolan. 

Hos Håll Sverige rent finns många bra pedagogiska material att ladda ner gratis, de är utformade i olika garder efter åldern på barnen, ni hittar alla HÄR. Till alla material finns lärarhandledningar med tips om hur man kan arbeta med materialet.


Ni hitta bland ett fint skräpmemory som även kan användas som sorteringsövning till rubrikkort.


På sidan hittar ni även olika pedagogiska sagor för barn som den här om pant, den handlar om vad som händer med burkar och flaskor när de pantas.


Sagan om nallen som inte vaknar är en saga om batterier och återvinning. Sagan består av tre kapitel med tillhörande uppdrag och gör att barnen får batterikunskap redan i tidig ålder på ett lekfullt sätt.

Den här sagan handlar om att rädda havet med hajen Kaj, genom sagan får barnen fundera och reflektera över nedskräpning och även vad man kan göra själv för att förändra och förbättra.
Bildkälla: Håll Sverige rent


Jag har tillverkat det här källsortering material som ni hittar HÄR.

Nu kurrar magen och lite frukost ska fixas här, ha en bra dag fina läsare!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen