torsdag 5 maj 2016

Rabarber kladdkaka

På Facebook följer jag sidan hembakat och igår kom det upp en rabarberkladdkaka i mitt flöde som jag var tvungen att baka nu när våra rabarber är redo att börja skördas.
Kakan blev mycket god, kombinationen av den sura rabarbern och den krämiga kakan är faktisk.



Här kommer receptet som jag hämtat på sidan Hembakat.


Rabarberkladdkaka
Ca 12 bitar
150 g smör
2 ½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
3 ägg
2 dl vetemjöl


Garnering
250–300 g rabarber
ca 2 msk strösocker
ev. florsocker

GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen på 180 grader. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt resten av ingredienserna i kastrullen och rör ihop allt till en slät smet.
2. Häll smeten i en smord och bröad springform, 23–24 cm i diameter.
3. Skala rabarbern och skär den i längder (ca 1 cm kortare än formens diameter). Dela dem på mitten
4. Strö socker över rabarberbitarna.
5. Lägg ut rabarberbitarna i form av en sol på smeten.
6. Grädda kakan mitt i ugnen i 20–23 min beroende på hur kladdig du vill ha den. Låt den svalna i formen. Pudra eventuellt florsocker på kakan före servering. Servera gärna med vispgrädde eller glass, vi hade vispgrädde till.

Om man vill se bakningen steg för steg gör man det hos Lindas bakskola på hembakats hemsida, där finns många härliga recept med steg för steg bakning.

I skrivande stund sitter jag i bilen påväg upp till Stockholm för att njuta av ett par lediga dagar tillsammans med Stellan! 

Kramar Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen