söndag 5 juni 2016

Rabarber och jordgubbspaj

Hoppas ni har det skönt och får njuta av det fina vädret. I går kväll hade gäster och jag hade gjort räkcheesecake, vegetarisk paj, rabarber och jordgubbspaj som vi bjöd på. 

Receptet på räkcheesecaken hittar ni HÄR 
Receptet på grönsakspajen hittar ni HÄR.

I dag tänker jag dela med mig av receptet på rabarber och jordgubbspajen. 


Det här behöver du till en paj:

Smuldeg

  • 150 g rumsvarmt smör
  • 5 msk socker
  • 1,5 dl mjöl
  • 2 dl havregryn
  • 1 tsk flingsalt

Bär

  • 500 g jordgubbar
  • 500 g fint skivad rabarber
  • 2 msk socker
  • 1-2 msk potatismjöl
  • 2 tsk vaniljpulver
Gör så här:

1. Nyp ihop det rumsvarmt smör, med mjöl, havregryn, socker och salt.
2. 
Skiva rabarbern tunt.
3. Dela jordgubbarna.
4. Blanda rabarbern och jordgubbarna med socker, vaniljpulver och potatismjöl. 
5. Bred ut bären i en form.
6. Strö över smuldegen.
7. Grädda pajen på 225° i ca 25 min.
Servera med glass, grädde eller vaniljvisp.

Nu ska jag gå ut och fixa lite i trädgården och passa på att få lite sol på kroppen, ha en fortsatt fin söndag!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen