söndag 31 juli 2016

Tips på böcker att läsa på semestern

Jaha då är det endast två semesterdagar till innan det är dags att återgå till jobbet och en ny orörd termin, Så, snart är det dags att summera semestern 2016 men idag tänker jag ge er boktips!
När jag har semester läser jag mycket mer än vad jag gör under övriga året, i sommar har jag läst fyra böcker, två av dem läste jag när vi var i Bulgarien.
Boken En liten värld handlar om 70-åriga Elsa som inte har någon reskamrat, i smyg förföljer hon slumpvis utvalda personer till Arlanda och hon kom till både Västerås och London innan den riktigt stora resan står för dörren. Alla personerna som hon kommer i kontakt med under resorna får man också följa i boken.
Det är en lättläst bok med vänskap, skratt och livsöden.

Boken Alfabethuset köpte Stellan på Kastrup när vi skulle flyga till Bulgarien, det är en psykologisk thriller som utspelar sig mest i fyrtiotalets Nazityskland.
Texten nedan är lånad hos Bokus.


Två engelska piloter skjuts ner och hamnar bakom fiendens linjer under andra världskriget. Om de tas tillfånga kommer de att avrättas som spioner. Så de tar sig ombord på ett tåg reserverat för sårade SS-män på väg hem från östfronten, för att kunna fly senare. I stället hamnar de i Alfabethuset, ett sinnessjukhus långt bort från fronten, där de är tvungna att byta identitet för att inte bli avslöjade. Men är piloterna James och Bryan de enda som spelar? Och hur länge kan man simulera sinnessjukdom utan att bli galen på riktigt?
En väldigt spännande och tidvis nervkittlande bok.

Under min strandbesök här hemma har jag läst de här två böckerna:
Boken Livet efter dig är en kärlekshistoria om Lou som anställs för att vara en sällskapsdam åt Will som har blivit totalförlamad efter en olycka. Deras världar är väldigt olika och man får följa hur Lou kämpar för få Will att acceptera sin situation och hur en kärleken uppstår.
Den här boken kan man inte släppa den griper tag i en och jag både skrattade och grät när jag läste den.
Boken har blivit film och visas just nu på biograferna, jag ska absolut se den!!


Boken Saker min son behöver veta om världen är skriven av samma författare som skrev boken En man som heter Ove. Den är lättläst och skriven på ett humoristiskt och handlar om föräldraskap, tabbar och kärleken till sin son och familj. Jag läste boken på några timmar, den är väldigt lätt att läsa.

Nu ska jag börja vänja kroppen vid att lägga sig tidigare, så det är dags att säga God Natt! Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen