söndag 23 oktober 2016

Äppelkaka med havregryn

I fredags när jag var hos min frissa Susanne kom hennes granne dit med en korg full med äpple, även jag fick ta del av dem och tog med mig en stor påse med äpple hem.
I eftermiddag ska vi hem till mina svärföräldrar och som överraskning tar vi oss en god äppelpaj. Receptet har jag haft länge och måtten har stått i kk (kaffekopp), förr använde jag en kaffekopp att mäta med när jag bakade den. Ni ser den nedan i dl.

För ett par veckor sedan bjöd jag mina kollegor på den och fick massor av positiva ord om den☺ 

Det här behöver du till ca 4-6 portioner:
4-6 äpple
socker

kanel 
150 gram smör eller margarin
3 msk socker
2,25 dl vetemjöl
2,25 dl fiber havregryn
1,5 krm salt

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Skala äpplena och dela dem med en äppeldelare. Skiva klyftorna  och lägg dem i en smord pajform .
3. Pudra lite socker och kanel över äpplena.4. Smält smöret i en kastrull.
5. Blanda socker, havregryn, vetemjöl och salt i en bunke.

6. Häll i det smälta smöret och blanda ihop till en gryning deg.
7. Bred ut havreblandningen i ett jämnt lager över äpplena i formen.

Ställ in äppelpajen i mitten av ugnen och grädda pajen tills den fått ljusbrun färg, cirka 20-30 minuter.

Ev hörs vi senare ikväll! Ha en skön eftermiddag./Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen