tisdag 11 oktober 2016

Gratis material till förskolebarn: Bygga ljudenliga ord med 3 bokstäver

Mitt material med att bygga ord har blivit reviderat, några av bilderna är nya, fem nya remsor har tillkommit och jag har minskat längden på remsorna.
Varför det undrar ni kanske? De är för långa för att få plats i våra lådor på jobbet☺
Bland Montessoris språkmaterialet använde vi det rörliga alfabetet för att bygga ord. Materialet jag har gjort är ett alternativ till Montessoris rörliga alfabet. Det har samma syfte, man lyssnar på hur ordet låter och bygger ordet med de lösa bokstavskorten ordet. Alla orden är ljudenliga.
Materialet består av 20 remsor med en bild och tre tomma rutor för varje bokstav till ordet. Alla bokstäver är färgkodade efter Montessori, det innebär att konsonanterna är skrivna i blått och alla vokaler i rött. 


Läroplanen för förskolan LPFÖ 98 reviderad 2010:
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga.

Vid intresse av materialet: 
Man behöver inte ha eller skaffa Dropbox för att ladda ner materialet gratis!

Materialet laddar ni ner själv! Jag har fått mejl om att det fungerar hur bra som helst att använda Ipad och Iphone vid nerladdning När ni klickar på länken till materialet, så väljer ni sedan den lilla fyrkanten med pil vid adressfältet och väljer sedan spara pdf i Ibooks.

Trevlig kväll!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen