torsdag 24 november 2016

Bakning: Goda kuvertbröd (bullar) till buffé

I morgon är vi bjudna till vår vän Anette på 50-års fest och då hon inte är den som bakar så mycket frågade hon om jag kunde baka bullar till festen.
KUVERTBRÖD 32 st ugn 225-250°

Ingredienser:
1 pkt jäst
50 gram smör
5 dl  mjölk
1 msk socker
1 tsk salt
1,3 liter (ca 800 g) vetemjöl

Gör så här:
1. Smula sönder jästen i en bunke.
2. Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till 37 grader (fingervarmt)
3. Rör ut jästen med degspadet.
4. Tillsätt salt, socker och nästan allt mjölet.
5. Arbeta ihop till en deg.
6. Jäs degen övertäckt i bunken i 30 min.
7. Knåda den färdig jästa degen och rulla ut fyra längder och dela varje längd i 8 bitar och forma till bullar.
8. Lägg bullarna på en plåt.
9. Jäs bullarna i 30 minuter.
10. Pensla med uppvispat ägg och strö över vallmofrö.
11. Grädda i mitten av ugnen i 8-10 min.

Det här receptet är ett av de äldsta jag har och kommer från min trotjänare:

Den här kokboken köpte jag när jag flyttade hemifrån 1986 och den används än idag här.

Nu ska jag göra ett födelsedagskort till 50-åringen!/Maria

2 kommentarer:

  1. Den kokboken har jag med och jag använder den flitigt!
    Fick min 1980 när jag gick på Apelryd i Båstad! Kram Heléne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Heléne,
      det är den enda kokboken som används här!
      I dag hittar man ju annars det mesta på nätet.
      Kram Maria

      Radera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen