torsdag 17 november 2016

Fröknäcke med en touch av pepparkakssmak

I kväll har jag börjat förbereda en av våra ljusstakar till advent och passade även på att unna mig glögg och pepparkakor medans jag bläddrade i ett par julmagazin.
I en av tidningarna (äntligen JUL) hittade jag ett recept på pepparkakskryddat fröknäcke som jag ville testa.
Knäcket har en liten smak av pepparkaka och passar bra tillsammans med ost och marmelad.


Det här behöver du till 1 plåt:
1 dl hela linfrön
0,75 dl sesamfrö
0,25 dl pumpakärnor
1 msk fiberhusk

½ tsk kanel
½ tsk kardemumma
1 krm malda nejlikor
2½ dl kokhett vatten
½ dl kokosolja

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Blanda de torra ingredienserna.
3. Häll det heta vattnet över kokosoljan så att den smälter.
4. Blanda samman allt.
5. Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper, lägg ett bakplåtspapper ovan på smeten och kavla ut smeten över hela plåten.
6. Ta bort det övre bakplåtspappret.
7. Grädda i ugnen i ca 50 minuter eller tills knäcket har stelnat.


Ha det så bra och var rädd om er!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen