onsdag 21 december 2016

Julköttbullar med ingefära

Nu är förberedelserna av julmaten igång och något som man kan göra flera dagar i förväg och frysa in är köttbullarna. Jag vet att många inte vill lägga tid på att göra egna när man kan köpa färdiga för en mindre peng och slippa jobbet, för mig är det inte att alternativ då jag inte är så förtjust i de färdigköpta. Nedan finns ett recept på hur jag gör mina.
Det här behöver du:
1 kg fläskfärs
1 dl Alpnaerings löksoppa (pulver)
1 dl vatten

2 msk kalvfond
1 ägg
1-2 tsk ingefära

salt
vitpeppar
svartpeppar
Gör så här:
1. Blanda vatten och löksoppa i en bunke.
2. Tillsätt ägg, kalvfond, ingefära, salt och peppar.

3. Häll i färsen och blanda ihop allt.
4. Rulla färsen till bullar.
5. Stek bullarna i ett stekjärn eller på en plåt i ugnen på 175° i ca 15 minuter.


Till middag passade på vi att äta potatis, köttbullar och sås, det blev köttbullar över till julafton också☺/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen